Nowe AW149 podnoszą możliwości operacyjne armii. Śmigłowce mogą być na bieżąco konfigurowane do potrzeb misji
AW149 to śmigłowiec zaprojektowany od podstaw dla potrzeb współczesnych sił zbrojnych. Kontrakt na ich dostawy z lipca 2022 roku obejmuje 32 maszyny, z pełnym pakietem logistycznym oraz szkoleniowo-symulatorowym. W ramach umowy w PZL-Świdnik utworzono linię montażu końcowego oraz poszerzono zdolności realizowania prób w locie o tę właśnie platformę oraz obsługi technicznej wszystkich poziomów.Poprzednie śmigłowce, na których lataliśmy, bardzo zasłużone W-3 Sokół, były śmigłowcami analogowymi. Nie posiadały automatyki, która wspierała nas w procesie sterowania. To nam zmniejszało możliwości poświęcania uwagi aspektom danej misji. Teraz, dzięki temu, co mamy na pokładzie AW149, możemy o wiele głębiej wchodzić w aspekty realizacji misji, możemy przewidywać szybciej, możemy patrzeć dalej, więcej rzeczy identyfikować i analizować pod kątem celów misji. To dla nas bardzo dużo znaczy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria mjr pilot Miłosz Tomaszkiewicz, szef pionu szkolenia w 7. Dywizjonie Lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Oprócz tego mamy komfort pracy w różnych warunkach atmosferycznych, również w nocy, bo na pokładzie tego śmigłowca dysponujemy bardzo rozbudowanymi systemami nawigacyjnymi, które się wzajemnie uzupełniają.
Śmigłowiec został zaprojektowany do działania w trudnych warunkach atmosferycznych, także w nocy, a jego konstrukcja umożliwia szybkie modyfikacje wynikające z nowych doświadczeń i analiz pola walki.
Do polskiej armii trafiają śmigłowce przygotowane do realizacji zadań z obszaru wsparcia pola walki, ratowania i ewakuacji poszkodowanych z pola walki czy działań desantowo-szturmowych oraz transportu żołnierzy, towarów i zaopatrzenia.Dla nas zarządzanie konfiguracją śmigłowca AW149 oznacza przede wszystkim możliwość wprowadzania zmian: na prośbę użytkownika czy zamawiającego, jakim jest Agencja Uzbrojenia, możliwość wprowadzenia udoskonaleń także na podstawie analiz różnych konfliktów na świecie i udoskonalenia doktryn NATO – mówi Grzegorz Wyszyński, członek zarządu PZL-Świdnik. W ostatnim czasie takie usprawnienia w obszarze łączności wdrożyliśmy na platformie AW149. Teraz dyskutujemy z 25. Brygadą Kawalerii Powietrznej oraz Agencją Uzbrojenia nad wdrożeniem nowych rozwiązań w obszarze uzbrojenia.
AW149 są wyposażone m.in. w rakiety kierowane laserowo, systemy samoobrony oraz pokładowe karabiny maszynowe. Śmigłowce są przygotowane do operacji w środowisku wielodomenowym i w pełnej integracji z systemami NATO dzięki zaawansowanym środkom łączności i bezpiecznym łączom danych.Najszersze spektrum zadań dotyczy transportu powietrznego, nie tylko transportu ładunku i personelu z punktu A do punktu B, ale również z wykorzystaniem różnorodnych technik linowych, np. do zadań ratownictwa wykorzystuje się wciągarki. Z kolei ze względu na system obserwacyjno-celowniczy, cyfrową awionikę, dedykowany komputer misji oraz bardzo szerokie spektrum uzbrojenia, które odpowiada uzbrojeniu przenoszonemu przez najnowocześniejsze na świecie śmigłowce szturmowe, możemy również realizować szeroki zakres zadań uderzeniowych – tłumaczy mjr pilot Miłosz Tomaszkiewicz.
Równolegle z dostawami śmigłowców rozwijany jest system szkoleniowy. Jak podkreśla PZL-Świdnik, kolejne symulatory, które trafią do jednostki w najbliższych miesiącach, będą już wyposażone w dodatkowe funkcjonalności zaproponowane w trakcie realizacji programu. Co ważne, urządzenie wcześniej przekazane wojsku zostanie z nimi zintegrowane w rozwiązanie sieciocentryczne, co umożliwi prowadzenie bardziej złożonych, wspólnych treningów.Śmigłowiec AW149 dysponuje znaczącym zapasem mocy, co stwarza załodze duży komfort, a przede wszystkim pozwala na dogodne realizowanie zadań na rzecz kawalerii powietrznej. Możemy zabrać znaczącą ilość desantu, środków logistycznych na potrzeby misji. Śmigłowiec cechuje się bardzo dobrą manewrowością. Po osiągnięciu pewnego zakresu prędkości lata się nim bardziej jak samolotem niż jak śmigłowcem. Ten śmigłowiec cechuje się cyfrowym środowiskiem pracy, które nas znacząco wspiera w zadaniach pilotażowych, ale również tych, które definiują nam daną misję na rzecz wojsk lądowych czy sił powietrznych – podkreśla szef pionu szkolenia w 7. Dywizjonie Lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej
Program AW149 pod kątem szkolenia zmienia się bezustannie. Jest to wciąż żyjący organizm, który udoskonalamy na każdym kroku, modernizujemy i wprowadzamy nowe rozwiązania – mówi Grzegorz Wyszyński. Program AW149 przebiega dynamicznie, z bardzo dobrą współpracą z siłami zbrojnymi, Agencją Uzbrojenia i Dowództwem Generalnym.





